Normannakoret

Normannakoret  samlet i Skiptvedt 1985

I 1984 ble Frank Telstad, den gang dirigent for Skiptvedt sangkor, kontaktet av baritonsangeren Noralf Garborg med spørsmål om han kunne samle sammen sangere til et kor som skulle bli med ham til USA sommeren etter. Noralf Garborg var en ettertraktet sanger i det norske miljøet i USA og turnerte ofte der. Telstad ble kjent med Garborg gjennom sangtimer han tok hos den mer kjente sangeren.

Frank Telstad ble bergtatt av tanken på dette prosjektet og spurte sine egne kormedlemmer om de kunne tenke seg å gjøre en bindende påmelding der og da for å få dette til. 17 stykker meldte seg på og de fant fram til et navn som lett kunne kjennes igjen av norskamerikanerene: Normannakoret.

For å verve flere medlemmer til koret tok Telstad kontakt med Anne Asak en aktiv kvinne innenfor kormiljøet på Romerike og i Korforbundet. Hun hadde et stort nettverk over hele landet og korister meldte seg på fra Hummelvik, Molde, Sauda, Ringerike og Romerike.

Koret bestod tilslutt av 42 korister fra hele landet og var representert med 8 medlemmer fra Fossegrimen. De 8 var Annemarie Aslaksen, "Lillen" Ingerid Berg, Karl Haugli, Vivi Kristiansen, Inger Kurland, Reidun Nikolaisen, Karsten Seterdal og "Vesla" Edel Karin Aanerud.

Det var godt kvalifiserte sangere som fort kunne lære seg de 39 numrene de hadde på reportoaret. Sangene var stort kjent velkjente for de fleste og koret hadde bare to weekendsamlinger på Skiptvedt. Under den andre samlingen gjorde de studioopptak og produserte en kassett som ble solgt for å finansiere turen (Hør dem synge). Ellers trykket de opp T-skjorter og holdt mange konserter rundt om for å få mere penger i reisekassa.

Koret ble opprettet med det ene formålet å reise på turne rundt om i de "norske statene" i USA i tre uker. De fikk derfor ikke noe offisiell støtte til turen og måtte gjøre dette så billig som mulig. I USA bodde de privat hos norskamerikanere og på moteller. Turen var lagt opp av en norskamerikaner, Carroll Juven som egentlig drev et reisebyrå med Norge som spesialområde. Han la opp ruten og konsert-programmet og de hadde en buss til disposisjon hele veien. Det ble sunget til alle døgnets tider; i kirker om morgenen, brylluper og ved sammenkomster og fester om kveldene.

Det ble en stor opplevelse for de som var med og Telstad begynte planleggingen med en ny tur med en gang etter at de kom hjem igjen. Av grunner som ikke helt var klare, ble dette ikke noe av og Normannakoret hadde sett sine dager.

Frank Telstad har levd et helt liv med korsang og dirigert flere kor bl.annet kor på Skjetten og både Lørenskog mannskor og damekor helt til han la ned dirigentstokken i 2004 og flyttet til Torp i Østfold hvor han og kona er med i kor som sangere.

Kilder:

Frank Telstad(dirigent)

Inger Kurland(kormedlem-Fossegrimen)

Ingerid (Lillen) Berg(kormedlem-Fossegrimen)

Unni Ofrim(kormedlem-Søndre Høland blandakor)

Bjørn Kristian Tønneberg(kormedlem-Søndre Høland blandakor).

Oppdatert 1.11.12